Queerforskning, mening og tango

Flyer hvor Anne Marit har bart og Magnus har for mye sminke

Flyer som vi brukte når vi underviste på den første internasjonale queertangofestivalen i Oslo: Friends, Fjords and Tango

Queertango er et tema som opptar oss mye. Vi praktiserer det i ulike former med alle mennesker og kjønn vi kan finne. Forskning er et annet tema vi mener er viktig, og Magnus håper en gang i fremtiden å kunne integrere tango i sin musikkforskning. Lenger ned finner dere et Call for papers for en dansekonferanse på temaet ”Meanings and Makings of Queer Dance” som finner sted i februar 2012.

Vi mener at man altfor ofte gjør ting for enkle i forskningen. Einstein skal visstnok ha sagt at man skal gjøre ting så enkle som mulig, men ikke enklere enn så. Vel, det å være ”queer” blir gjerne redusert til et symbol for noe. Det blir til en negasjon heller enn til en selvstendig beskrivelse av hvem et menneske er. Gjennom å si ”queer” – som bokstavelig betyr noe slikt som ”annerledes” – har vi allerede definert noen som annerledes i forhold til noe. Dette ’noe’ er de etablerte kjønnsnormene, og gjennom å definere ”queer” som et avvik har man paradoksalt nok bekreftet og forsterket normene.

Queertango risikerer å sementere tradisjonelle kjønnsroller heller enn å frigjøre menneskene. Å ha tilgang til både maskuline og feminine sider forandrer ikke de grunnleggende strukturene som setter de maskuline (som ikke nødvendigvis er menn) i en maktposisjon. Vårt svar er å finne dypt ned i tangoteknikken. Vi mener at det finnes en plass hvor ansvaret er likt fordelt og hvor vi kan stille spørsmål og svare på like vilkår. For å få til dette må vi stille andre spørsmål. Dere finner disse antydet i artikkelen ”Invitation to Movement”, som vi har skrevet og som vi tror på. Les også gjerne vår ressursside om queertango.

Det gjenstår nå å se om spørsmålene som tas opp på konferansen er klokt nok formulerte til å røske om litt i de rigide normer vi lever innenfor.

Meanings and Makings of Queer Dance

Congress on Research in Dance (CORD) Special Topics Conference 2012
University of Michigan, Ann Arbor; February 16-18, 2012

What is queer dance? Given the multiple, contested, and historically contingent meanings of the word “queer,” the term seems useful for opening an inquiry about dance, just as dance’s emphasis on embodiment has much to contribute to queer studies. If dance is a way to think through social relationships, what images, bodily techniques, and spectatorial and embodied pleasures might dance offer to queer communities, scholars, and artists? How have lesbian, gay, and transgender histories intersected with dance in the theatre, on the club floor, and in the streets? When­and how­do “queer” and “dance” signal (or obscure) other vectors of identity, such as race, class, gender, ability, and others? The meanings of “queer” have shifted and proliferated over time; competing and overlapping ideas about queer pleasure, desire, and politics may all manifest themselves within dance. Queer dance might be defined by an artist’s identity or preoccupations; by a work’s critique of normative values; or by a spectator’s or performer’s queer pleasures and desires. Queer spaces, or those haunted by a queer past, might also prompt a consideration of how dance engages history, representation, and community. Dance and sexuality can also be thought through together as social, physical, and historically situated practices that are (often at once) liberatory, risky, entertaining, and always in process, often inviting inquiries about affect and public feelings.

This conference seeks to bring together queer studies and dance studies to consider the questions, methods, practices, and politics that preoccupy both fields. We encourage submissions from both artists and scholars, who study, make, and/or participate in dance in and for a variety of venues­from the concert stage to the social club dance floor to the video screen. Submissions exploring the limits or problems of the term “queer” are also welcome. While dance will be at the center of the conference, we hope submissions will take up dance from a range of disciplines and practices, including visual culture; cultural studies; theatre and musical theatre studies; film, radio, and television studies, etc. We also encourage proposals that blur boundaries between dance and music, and that take up global performance traditions. Given the provocative challenges dance studies and queer studies make to hierarchies of power and ways of knowing, this conference invites submissions in a range of formats: traditional paper panels, embodied workshops, performances, and screendance.

All submissions must be received by September 15 and should be uploaded to the Congress on Research in Dance website, http://www.cordance.org/. Participants will be notified of acceptance by October 30. For questions about programming, please contact Clare Croft: email chcroft at umich.edu. For questions about the online submission process, please contact Ashanti Pretlow: email Ashanti at cordance.org.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *