Lyttestrategier – Sebastian og Mariana

Altfor ofte reduserer vi tangomusikken til en tom bakgrunnsrytme uten å lytte oss inn i musikken for å finne noe genuint uttrykk. Derfor er det så befriende å bruke helt annen musikk enn vi normalt sett gjør. Dette klippet med Sebastian og Mariana er forbilledlig. Begynnelsen er god men ikke hva vi liker best i deres dans. Det begynner med snakking, men se heller på hva de kan gjøre med ”snakke-sangen” mot slutten av låten. Det er sjeldent at vi i dansen tolker en sangstemme, men det er nettopp det de gjør her. Ellers har de en rekke lyttestrategier gjennom sangen. De lytter til ulike nivåer av musikken.

  • Begynnelsen av snakkingen: Her er det mye som potensielt sett er utrolig lekkert! De har virkelig skapt en koreografi som passer til snakkingen. De løfter fram retoriske elementer i snakkingens rytme. Likevel sier vi ”potensielt sett” om deres framførelse, fordi deres bevegelser ikke er helt presise med snakkingen.
  • Begynnelsen av musikken: Se hvordan de i begynnelsen av musikken tolker både de lange og langsomme linjene, men hele tiden legger vekt på noen av”pling-lydene” i musikken.
  • 1,50’: Eller, hvor enkelt og effektfullt er det ikke i noen sekunder fra 1,50 der musikken gjentar seg selv, og de gjør enkle gjentagelser i sin koreografi.
  • 2’: En annen ting er hvordan Mariana kjenner sine balansepunkt, og det er særdeles tydelig en stund fra 2 minutter inn i klippet.
  • 2.25’-2,50’: Se så hvordan de mer og mer lytter til musikkens nærmest uendelige flyt videre. Det går virkelig raskt i deres dans, men det handler ikke så mye om at de prøver å treffe rytmiske poenger i musikken, men om nettopp flyten (virkelig tydelig fra 2,40’). Flyten blir til et element i seg selv, og den vokser seg sterkere og sterkere fra 2 min inn i klippet. Så stopper de plutselig opp i en iskald posisjon i dansen etter 2,50. Hvorfor? De flytter sin lytting til bandoneonet. Flyten er fremdeles der, men med en helt annen karakter – og, som nevnt, med fokus på et annet mer spesifikt element i musikken.

Slik kunne vi fortsatt, men se selv isteden. Vi sier ofte at det å danse er en måte å lytte til musikken sammen. Dette er et makeløst eksempel nettopp på hvor magnifikk samlytting kan være. Hvilke musikalske poenger er det du ser i deres dans? Vi utfordrer deg til å peke på minst én ting vi ikke har nevnt.

1 svar
  1. Susanne
    Susanne says:

    De små repetisjonene fra 4:57 ut til roen i 5:15-området og det lille krysset/ocho cortado(?) i 5:20 er nydelige

    Svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar til Susanne Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *