Boleos for menn!

Mange tenker at boleos er noe kun damer bør kunne. Vel, når det gjelder selve repertoaret er det jo stort sett damenes bein som sparker i lufta. Men hvorfor gjør de det? En boleo er ikke et spark. Eller, det er ikke slik at du sparker en boleo. Det er isteden slik at ”det blir sparket”. Det er noe som skjer fordi det finnes mer bevegelsesenergi enn hva som uttrykkes i hvordan du flytter kroppen. Sagt på en enklere måte har du energi for å bevege hele kroppen videre, men du bare plutselig stopper. Dette må uttrykkes på en måte, og det skjer så i damens ben. Å fordype seg i boleos er å sette søkelyset på bevegelsesenergien mellom trinn. Når menn behersker denne bevegelsesenergien er de ikke bare i stand til å føre behagelige boleos, men dansen som helhet vil bli mer behagelig. Dette er det første menn lærer gjennom å fordype seg i boleos.

En ny timing

Det andre er relatert til det første. Man må være i stand til å skape en overskuddsenergi. Nærmest som regel overdrives denne, og man får hva vi ofte kaller whiplash-boleos (de blir så kraftfulle at det kan se ut som om en mindre god kiropraktor prøver å manipulere noe i ryggraden).

Vi mener at noe av det aller mest spesielle med vår undervisning er hvordan vi kan avkode energien mellom trinn. Mange har en litt for enkel forståelse av energien, og den er metaforisk. Man prøver å flyte mer, å danse mer intenst eller spisst eller tregt, eller hva det nå måtte være. Gjennom å leke med forskjellige typer av akselerasjon og de-akselerasjon mellom trinnene, uten å forandre rytmen eller trinnlengden (dette er selve kjernen i å skjønne nærmest alt om bevegelsesuttrykk i tango!), får man en helt konkret forståelse for bevegelsesenergien. Det som oftest skjer i en whiplash-boleo er at man bruker for mye energi tidlig i trinnet. Det er ikke så mange som skjønner at dette er problemet, fordi man setter jo ned foten til riktig tid. Greien er at man kommer opp i balanse på foten for tidlig, og dermed stopper energien. Det er derfor mannen som fører må trykke til ordentlig. Hvis vi isteden lærer oss å beherske denne energien blir boleos lette å utføre.

Dessuten, vi mener det vi sa om at dette er nøkkelen til nærmest alt bevegelsesuttrykk i tango, dvs. nøkkelen til å danse kvalitativt. Det er også en nøkkel til å lære seg å få til mye mer repertoar.

Kroppen som spiral

En kvinne som utfører en rund boleo som er stiv, eller der det ser ut som om hennes fot sparker, istedenfor at foten ”blir sparket”, mangler mest sannsynlig en grundig forståelse av hvordan hennes kropp fungerer som en spiral. Mennesker beveger motsatt bein og arm i gangen, og dette er noe som gjør oss til unikt menneskelige (andre primater går med samme bein og arm). Det er denne enkle mekanismen vi bruker konstruktivt i boleos, og det er når hun behersker den som hun ser lett og elegant ut.

Menn skal selvfølgelig beherske boleos for å skjønne hva kvinnen gjør, men dette er ikke hovedgrunnen til at menn skal jobbe med boleos. Nei, tingen er at denne spiralbevegelsen er helt grunnleggende i dansen. Menn trenger den for å skape bevegelse mellom danserne, for å skape bevegelse i sin egen kropp som går i en annen retning enn hennes og han behøver det for å kunne henvende sin kropp til hennes når hans hofter er på vei et annet sted.

Omfavnelse

Til sist skal det en ganske avansert bruk av abrazoen til hvis vi skal få til lette boleos. Som mann handler det eksempelvis om å være helt sikker på at man har ført en energi videre inn i neste trinn, men likevel være sikker på at man har henne i sine armer når man stopper bevegelsen uten at man må slå på nødbremsen. I runde boleos handler det ikke bare om å skjønne hvordan man kommer nettopp rundt henne, men det handler om å vite på hvilken side av omfavnelsen man stopper rotasjonen. Sidene er nemlig ikke likeverdige verken i ochos eller i boleos. For å forklare dette trenger vi å skrive ytterligere en artikkel.

Avslutning

Foranledningen til at vi har skrevet denne artikkelen er en dame som sa at menn kanskje ikke tror det er så mye å hente på å lære boleos. Vi er helt uenige. Selv om menn altså ikke utfører selve repertoaret i boleos representerer boleos helt grunnleggende tangoteknikk. En mann som ikke kan utføre lette og elegante boleos mangler mye elementært som tangodanser.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *