Fyllikens overtak

en elefant kom marsjerendeMange av våre elever påstår at de har dårlig balanse. Vi er sjelden enige. I tango skal du stort sett gå, og hvis du kunne gå til tangotimen eller til butikken uten problemer bør du ikke ha noen problemer på tangogulvet. Balanseproblemer i tango er som oftest et bevissthets- og teknikkproblem heller enn at det har med dine generelle balanseferdigheter å gjøre.

Samle bena

Vi er veldig glad i å gi våre elever individuelle øvelser som på forskjellige måter handler om å gå fra et punkt til neste. Når vi mestrer dette kan vi sette sammen flere punkter å gå mellom. Disse øvelsene er meget avslørende. Når vi begynner å gå fra et punkt til et annet viser det seg at mange får store problemer. De rett og slett mister balansen etter å ha tatt et trinn. Igjen, dette er ikke fordi de mangler balanse, men fordi de ikke samler bena når trinnet er ferdig. Hvorfor dette ikke skjer kan deles inn i ytterligere noen aspekter:

Tango er rart

Igjen, de færreste har problemer med balansen hverdagslivet, men når de kommer på tangogulvet begynner de å gjøre en del merkelige ting. Noen ganger er det så enkelt at vi bare ber elevene våre skjerpe seg, og så blir det mye bedre. Hvis de bare husker oppgaven – å gå hele trinnet, verken mer eller mindre, hjelper det oftest mye på balansen.

Hva en fyllik gjør bedre enn mange tangodansere

Men så er det noen som likevel ikke får det til. Å holde balansen når vi går er noe som er så naturlig for oss, og det sitter så dypt i kroppen at du må ha drukket mer enn en flaske vin alene for å ikke lenger være i stand å holde balansen. Prøv fyllegåing som edru! La overkroppen gå i alle mulige forskjellige retninger med helt avslappede ben. Du vil oppdage at kroppen helt automatisk setter bena der de trenger å være for at du ikke skal miste balansen.

Dette er prinsippet for all gåing. Benet skal alltid stå under ditt tyngdepunkt, og det er dette fylliken får til helt naturlig, og som vi helst bruker noen hakk mer sofistikert i tango. Prøv å bare stå på stedet der du er. Ta et vektskifte slik at du står på ett ben. Prøv så å bevege det andre benet uten at overkroppen din beveger på seg. Det er ikke mulig med mindre du bruker altfor mye spenning for å få det til. Skal benet ut må også kroppens tyngdepunkt bevege på seg. Å kjenne dette forholdet er å ha en kropp som har et integrert uttrykk.

Så lenge vi står helt avslappet er hele kroppen integrert. Det betyr at kroppsdelene er stablede på hverandre og hele kroppen uttrykket en stabilitet ned i gulvet. Hvis en fot er utenfor denne stabelen er ikke kroppen lenger integrert. Ulike deler av kroppen snakker med ulike stemmer eller retninger. For så vidt lar vi ofte forskjellige deler av kroppen gjøre forskjellige ting, men i så fall er det bevisst. Problemet for mange som slurver med fotsamling (som jo egentlig er et forenklet uttrykk for hva vi kaller integrering av kroppens uttrykk) er at de ikke er bevisst på dette. Det er tilstrekkelig om vi prøver å gå et fullt trinn til samling. Hvis foten blir igjen et par centimeter eller hvis den fortsetter et par centimeter for langt kan vi få et problem. Tenk på hva som ville skjedd i et vektskifte med denne manglende presisjonen. Dette ville resultert i at vi kommer vekk fra hverandre og må kompensere med spenninger i omfavnelsen. Tenk så at manges slurv måles i desimeter.

Integrering og energi

Det å integrere kroppen trenger ikke å være så vanskelig. Det handler bare om å være i stand til å gjøre noe av de samme tingene som du gjør til daglig når du er ute for å gå. Det hjelper også om du gjør noen av de øvelsene som vi gir deg i vår undervisning.

Samtidig som du jobber på dette bør du jobbe på din energiflyt. Denne kan du ikke få til uten integrering, og integrering er ikke mulig hvis du ikke jobber med riktig energi. Hvis du ikke har skjøvet fra med nok kraft vil du ikke være i stand til å samle bena i balanse. Omvendt, hvis du gir for mye energi må du bruke kraft for å holde bena og tyngdepunktet tilbake.

Subbing

Til sist skal vi bare si noe meget kort om noe helt essensielt for å få til riktig energi i det du går. Det handler om subbingen i gulvet som mange nybegynnere driver med. Denne tar vekk energien fra trinnet, det gjør deg mindre sensitiv, du må bruke mer kraft for å kommunisere i abrazoen, det gjør dansen mindre myk, du hindrer mye av den dynamiske musikaliteten å utspilles, for bare å nevne noe. Vi kommer kanskje tilbake med en full bloggpost om dette. Bare en ting til om det. Mange synes så overbevist om subbingens fortreffelighet at de ikke har lyst til å slutte. Vis oss video-klipp med dansere på høyt nivå som konsekvent subber (det finnes noen tilfeller der vi bør subbe i gulvet, men disse er unntakene) . Fortell oss hvilke høyt anerkjente lærere som sier at du skal subbe. Vi har i all fall aldri møtt en slik.

Øv!

I korthet, balanse i tango handler mer om bevissthet om gåing og teknikk enn det handler om generelle ferdigheter. Hvis du virkelig ønsker å forstå hvordan vi tenker rundt dette må du komme på undervisning med oss. Før du gjør det kan du likevel begynne å leke med de enkle prinsippene vi har presentert i denne artikkelen. Gå alene, og sjekk dine linjer. Sjekk om du lander i fotsamling og om du subber i gulvet. Utforsk trinnenes fysiognomi og du vil raskt danse mye bedre på milongaen.

Likevel, det skader jo ikke å øve på din generelle balanse også. Hvis du gjør den bedre vil du raskere finne fram til den bevisstheten vi snakker om i dansen. Her er en video med Dr. Eric Cobb som er grunnleggeren av noe som heter Z-health. Hans blogg er en gullgruve! Denne videoen er en inspirasjonsvideo for å jobbe på balanse:

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *