Takes one to Tango(Tango)

anne marit øver tango aleneFår du ikke til å danse i løpet av sommeren? Øv selv! Altfor mange øver tango kun med partner, og visst, tango er jo en pardans. Det er en dialog mellom to personer, men hva er det som diskuteres i dialogen? Det er uttrykket du legger i dansen, og du finner dette langt enklere hvis du ikke øver med en partner. Menn tenker ofte for mye på å ”føre” kvinnen, og glemmer å danse sine trinn. Kvinner prøver å lese mannens føring istedenfor å faktisk uttrykke dansen. Jo mer du øver, desto mer har vi å ”snakke” om når vi først går inn i en abrazo.

Hvis du ikke aner hva du skal gjøre med øving på egen hånd bør du raskt komme på kurs med oss. Hos oss får du alltid verktøy du kan bruke etter kurset på egen hånd (og med partner). Men her kommer noe helt grunnleggende og enkelt.

Vektskifter

Begynn med tangoens mest enkle elementer. Ta vektskifter på egen hånd. Hvor på foten ønsker du å stå (litt foran)? Hvor mye eller lite skal til for å flytte over vekten fra den ene foten til den andre? Hvordan relaterer over- til underkropp?

Sidetrinn

Begynn med perfekt hælsamling. Ta et kraftfullt sidetrinn, og se til at du ender opp i en ny perfekt hælsamling. Din oppgave her er å lære å kjenne energien som skal til for å gå mellom disse to punktene, og hvis du ikke enkelt kan komme inn i en ny hælsamling kjenner du bare energien og trinnet omtrentlig. Det viktige er altså å lære å kjenne energien som skal til for å gå trinnet. Sagt med andre ord: Hvor mye fraspark må du bruke for å komme opp i perfekt balanse?

Se til at du er på ett nivå. Dette er tango, ikke wienervals.

Ikke subb med bena i bakken. Det stopper energien i trinnet. Noen underviser at man skal subbe. Vi pleier å be dem vise oss dansere i verdensklasse som subber i bakken (det finnes flere unntak, som i langsomme trinn, øvelser/demonstrasjoner, men i vanlig tango-gåing skal man rett og slett ikke subbe).

Lek så med forskjellige trinnlengder, noe som krever at du bruker forskjellige energier.

Forover- og bakovertrinn

Begynn med å bare gå fram og tilbake mellom to punkt, og gjør det du gjorde i forrige øvelse (sidetrinnene). Her vil det være vanskeligere å finne den perfekte hælsamlingen enn i sidetrinnet. Ellers gjelder samme ting: Utforsk energier for å finne perfekt balanse/hælsamling, gå i ett nivå, ikke subb. Land med hælen først i forovertrinnene.

Deretter kan du gå to trinn. Sørg for at du har en helt jevn energi/flyt i disse to trinnene. De aller fleste går med to energier (de stopper opp litt mellom trinnene) når de skal gå to trinn. Det er ålrejt å gjøre det, men du skal kunne gå med en energi. Det som skiller et enkelt trinn fra to trinn er at du skyver fra med en litt større energi for å gå to trinn. Det er altså helt fra frasparket at de to trinnene (eller det enkelte trinnet) blir definert.

Sørg så for at du kan kjenne forskjellen i kroppen mellom energien for ett og for to trinn.

Enkle kombinasjoner

Begynn og lek med enkle kombinasjoner. Bruk enkel kombinatorikk. Finn ut av alle kombinasjoner du kan gjøre med to trinn (vi har fremdeles ikke pivotert, og vi gjør ikke boleos eller noe annet rart). Gå forover og til siden (begge sider), bakover og til siden eller begynne med sidetrinn og gå forover/bakover. Se til at du kan uttrykke disse trinnene med perfekt energi og flyt.

Gåing

Sett på musikk og gå over gulvet. Samme tekniske ting gjelder her. Begynn med perfekt hælsamling, og i siste trinnet skal du også ende i perfekt samling. Så kommer mye i tillegg:

Lytt på musikken før du begynner å gå, og begynn så umiddelbart å gå sammen med musikken. Bruk kraft i gåingen! Hvis du gjør det vil du mest sannsynlig ha en tendens til å gå litt for raskt. Sørg for at du kan gå med kraft men likevel kontrollere rytmen/tiden.

Her er en spilleliste vi ofte bruker for gåing (kom gjerne med forslag på andre låter vi skal sette på spillelisten): https://open.spotify.com/user/baramagnus/playlist/5BEUmnf6WrPpcdfH9RoHHN

Kombinasjoner

Så er det bare å sette sammen kombinasjoner. Ta et trinn i dobbelt tempo, sett inn vektskifter i gåingen, bruk gyngetrinn, etc.

Pivoter

Det er så mye å si om dette temaet at vi nesten er redde for å gjøre det i en bloggpost, men utforsk trinnene i ochoen på egen hånd. Sørg for at du kan pivotere av egen kraft (hvor kommer den kraften fra?), og at du kan gå enkle og rette trinn i selve ocho-figuren.

Alt annet

Alt kan øves på egen hånd i tango, og du bør faktisk øve alt selv. Denne bloggposten er kun ment som en første inspirasjon for deg. Finn så selv ut hvordan du lettest kan gjøre boleos, colgadas/volcadas, giros, kryss, etc.

Men hva om alt blir feil?

Vel, du bør jo få hjelp av en god lærer, men ellers tenker vi at all øving er god øving. Hvis du utforsker det vi ber om her tenker vi at du får et større repertoar av uttrykk og at du får bedre teknikk. Bruker du disse øvelsene kan vi enkelt hjelpe deg å stable din teknikk på plass når vi ses.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *