Hvordan eliminere kvinneoverskuddet
Løsningen er superenkel: Alle danser sammen, og det gjelder uansett hvilket kjønn vi har. Hva med å se oss primært som dansere istedenfor å være opptatt av hvilken rolle vi danser? Ha tålmodighet med oss før du lukker igjen nettleservinduet. Og menn, dere bør også lese fordi dere kan ha stor glede av å danse damerollen i tango.
Oppdag bevegelsesmuligheter
Vi pleier å si at tango er kommunikasjon av bevegelse til musikk. Uansett hvem du danser med, og uansett hvilken rolle du danser, vil du få mulighet til å oppdage denne bevegelseskommunikasjonen. Tango er unikt og magisk, ja, det er dansen over alle danser. Uansett hvem vi kommuniserer med vil vi kunne gå en oppdagelsesferd i vår egen kropp og se bevegelser vi ikke visste var mulige.
Se og bli sett
Tango er også en unik mulighet til å se andre mennesker, og det er heller ikke avhengig av kjønn. Faktisk er det sånn at mange kvinner føler at de kan være langt mer fortrolige i sine bevegelser når de danser med kvinner (og det er vakkert, vakkert, vakkert å se menn som danser sammen – noe vi ofte får til på våre kurs). Samdansen mellom kvinner kan bli litt som en inderlig venninnesnakk, uten noen som helst hemninger for hva som kan få plass i en omfavnelse. I en annen kvinnes armer vet du at du står sammen med noen som har samme behov for å bli sett som du har.
Alltid en partner
Vi trenger aldri å sitte dersom vi ser oss som dansere heller enn som en rolle.
Kjønnsroller
Tango er langt mer komplisert og rikt enn at det handler om at menn leder kvinner. Jo dypere du kommer inn i dansen, desto mer ser du at tango er en kommunikasjon mellom to selvstendige kropper. Vi vegrer oss for å bruke ord som førere (som altså antas å være mennenes ”naturlige” rolle) eller følgere (som skal være kvinnerollen). Det er for begrensende, det rommer ikke friheten i rollene, og vi føler at ordene er fjerne fra hvordan tango danses på et høyt nivå. Den eneste forskjellen i rollene er at menn har hva vi kan kalle ”retningsmandat”. Menn bestemmer hvor vi går, men kvalitetene bestemmer vi sammen, og menn kan kun oppvise sterke formeninger om kvaliteter eller retning etter at han har lyttet til kvinnens kroppslige energier.
Vi syns det er helt ok at mange kvinner stort sett ønsker å følge og at mange menn stort sett ønsker å føre, men vi kan ikke stå for en tango der en slik rollefordeling er den absolutte normen. Tango er et bilde på livet, og vi står definitivt ikke for generelle kjønnsroller der menn styrer kvinner. Det kan være vanskelig å skjønne hvordan du kan utøve disse mer komplekse rollene hvis du kun har en overfladisk forståelse av tango. Du må gå i dybden, og den raskeste måten å gjøre dette er gjennom å lære begge modi, dvs. at du kan danse dansen både fra mannens og fra kvinnens perspektiv.
Konservativ likevel?
Likevel vet vi at de aller fleste helst danser i den vante rollen. Hva er det så av frihet i å bli ført, og hvordan kan en leder være myk uten å bli macho?
Anne Marit følger helst, og hun går aldri et trinn i en retning som ikke Magnus har bestemt når vi danser. Magnus pleier å si om og om igjen, om sin partner, at han ikke kjenner en annen kvinne som har Anne Marits selvstendighet. Og, det er nettopp dette han elsker i dansen med Anne Marit. Hun er tydelig og viljessterk, og sammen kan vi skape noe langt større en delene av oss begge. Anne Marit, på sin side, pleier å si at Magnus lar henne være seg selv. Det handler om en respekt for hennes balanse og kroppsvesen på dansegulvet. Det handler om en dyp lytting, og fra dette stedet kan han handle med stor kraft uten å gjøre Anne Marit en tøddel mindre. Hun blir altså heller mer av seg selv av at Magnus er hva han er og viser hva han mener i dansen.
Et av de aller viktigste verktøyene vi har for å komme dit der vi er i vår dans er at vi behersker begge rollene, og vi har jobbet på dem sammen og gjerne i samkjønnet dans med andre. Gjennom dette finner vi helt andre måter å være som fører og følger, og relasjonen mellom disse opphører å være et hierarki og en motsetning. Noe riktig spennende er at dette spiller over i hvordan vi forholder oss til hverandre i livet for øvrig.
Bli en bedre danser
Hvis det ikke er tydelig fra hva vi har skrevet så langt, så sier vi det her i klartekst: Du blir en bedre danser, og dansen gir deg mer om du betrakter deg som danser heller enn som en kjønnsrolle. Vi håper at roller ikke skal definere oss, men at de kan være utgangspunkter der vi blir frie gjennom å leke med rollenes grenser.
Trackbacks & Pingbacks
[…] Dans mannsrollen eller finn en partner du kan bytte rolle med i løpet av kurset (vi kan hjelpe deg med dette). Mange kvinner som lærer å føre oppdager at det er gøy. Dessuten blir du faktisk en god danser raskere enn om du danser den tradisjonelle kvinnerollen. Det er enkelt å «oversette» føringen til den følgende kvinnerollen, men ikke omvendt. Det er også sånn at dette med det store kvinneoverskuddet jevner seg ut på nivåene etter nybegynnerkurs. Her kan du finne litt inspirasjon til å bli fører i tango: https://www.tangotango.no/2015/10/bli-bedre-danser/ […]
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!