musikk-teoriHøsten 2013 setter TangoTango i gang en serie workshops som gir deg konkrete verktøy for å skjønne musikkteori i praksis. Verktøyene vil gi deg mulighet til å videreutvikle din musikalitet og musikkforståelse.

Planlagte kurs

Det er for tiden ingen planlagte kurs.

Om kursrekken

Musikalitet handler bl.a. om å bedre kunne leke med rytme, å kunne lytte til alle lag av musikken, å kunne veksle mellom disse, å ha strategier for å skjønne formen av hele musikkstykker samt å kunne gi delene forskjellige uttrykk, å bedre kunne memorere kjent musikk, å forutsi hva som skjer i ukjent musikk, å kunne gestalte harmonikk og klangfarge i dans, og mye mer. Verktøyene du får vil ikke være spesifikke for musikken vi jobber med i disse klassene, men du kan bruke de på stort sett all musikk. Vi må også si at jo bedre dansere vi blir desto mer oppdager vi at nærmest alle våre tekniske problemer har en sterk musikalsk komponent. Hvis vi riktig kan disponere veien inn i et repertoarelement finner vi ofte at den tekniske utfordringen er halvveis løst.

Praktisk om pedagogikken

Hver workshop tar opp forskjellige aspekter av musikken, og de er uavhengige (hvis ikke annet er spesifisert). Vi holder komplisert fagterminologi utenfor kurset. Istedenfor får du forskjellige øvelser slik at du lærer deg å forstå teorien i praksis. Teknikkenes relevans for praksis vil være så klar at vi kan bruke størsteparten av tiden til å utvikle vår beherskelse av teknikkene. Hvor det er mindre klart vil vi bruke tid på å konkretisere forbindelsen mellom teori og praksis.

Kvinner/følgere

Er dette kurset relevant for kvinner/følgere? Er det ikke slik at en erfaren mann kan ta med deg på den rytmen han har i kroppen? Nei! Han kan inspirere deg til å lytte litt bedre til musikken, men hvis du ikke kan gi en egen gestaltning av musikken med din kropp vil dansen bli fattigslig. Dessuten, når vi kommer på et høyt nivå vil din musikalitet bli nesten enda viktigere enn mannens. Selv om han alltid bestemmer retningen i dansen vil din vilje til uttrykk være hva som er avgjørende for hvordan han velger å strukturere dansen. Ditt musikalsk uttrykk vil gå foran strukturen. Når det handler om uttrykk – og det gjør det jo stort sett i dansen – er kvinner rett og slett viktigere enn menn (noen kvinner påstår at dette prinsippet også gjelder i livet for øvrig).

For hvem?

Kurset er for alle dansere! Har du en sterk musikalsk forståelse fra før vil verktøyene gi deg mulighet til å raskt få en langt rikere forståelse av ting du allerede gjør spontant i dansen, men du vil fremfor alt kunne utvide uttrykkspaletten med nye måter å skape dans på. Hvis du sliter med musikalitet vil verktøyene gjøre at du begynner å forstå grunnleggende begreper (i praksis), at mye som ser ut som ubegripelige metaforer blir til noe konkret samt at vi avkoder hvorfor noen dansere enkelt kan flyte over gulvet og leke med musikken. Som alltid får du pengene tilbake hvis du ikke er fornøyd med undervisningen.

Om kurslederen

Magnus Andersson har ett hovedfag som utøvende pianist og ett som musikkhistoriker. Han har doktorgrad i musikk, og har undervist forskjellige fag på Norges Musikkhøgskole, Høgskolen i Staffeldtsgate og Manglerud videregående skole. I sin tidligere karriere som utøvende pianist rakk han å gjennomføre mange hundre profesjonelle oppdrag. Mange av disse var forskjellige pedagogiske konsertkåserier. Han har nå et friår fra sitt arbeid som forsker og forskningsleder på Norges Musikkhøgskole. Hvis du som leser dette kjenner ham fra før av er det mer sannsynlig at det er som tangodanser du kjenner ham.

Andre om vår måte å formidle musikalitet

Magnus er den eneste instruktøren jeg har arbeidet med som virkelig kan musisere, og som vet hvordan denne kvaliteten kan anvendes for å gjøre tango vanvittig mye mer spennende! En musikers erfaring gjennom f.eks. utøving av kammermusikk og improvisasjon er og bør være et stort fortrinn i dansen, og det er utrolig inspirerende når noen virkelig har kunnskap nok til å fokusere på dette. Jeg liker måten han kan bruke lyd fremfor ord på i sin instruksjon, og hvordan han fremmer økt bevissthet i dansen gjennom forhold jeg kjenner fra spillet mitt; følsomhet og aktivitet i fingertuppene, kroppen og i pusten, samt frihet og tilstedeværelse i det som klinger.

Ellen Ugelvik, pianist og Spellemannprisvinner som har danset tango i ti år

Helgekurset med Anne Marit og Magnus er noe av det mest inspirerende jeg har vært med på. Det jeg i løpet av tre dager lærte om argentinsk tango gjorde meg også til en bedre dirigent og kammermusiker.

Magnus Loddgard, en fremragende dirigent og pianist

Tidligere temaer

Musikalsk gestikk

Instrumentene i et musikkstykke kan ofte ha langt mer menneskelige stemmer enn sangere. Noen toner blir hengende i løse luften som et spørsmål. Kanskje det kommer et svar eller spørsmålet blir gjentatt. Andre ganger er det noe spisst og aggressivt over musikken, eller det blir presentert innsmigrende og sart. Noen toner spilles for å lede inn i neste takt. Andre får musikken til å stoppe opp. Musikkens karakter handler også om retorikk og betoninger, eller de rytmiske figurene kan tre i bakgrunnen for å la en mer allmenn karakter få hovedplassen i musikken. Dette er kanskje det kurset i rekken med workshops som går mest direkte inn på din musikalske intuisjon. Det handler om å lære seg lytte dypt til musikken slik at du kan skape en sterk musikalsk tolkning av din dans. Det handler om å kunne identifisere musikkens gester og bruke din innfølende intellektuelle fantasi, for å skape en liten historie for enhver gest samt hvordan de relaterer til hverandre.

Musikkens storform

I denne workshopen lærer vi hvordan musikk er bygget opp av forskjellige deler. Vi lærer å identifisere disse og å forutsi dem. På et mindre plan handler det om å sette takter opp imot hverandre slik at de kan kontrasteres. På et noe større plan handler det om å kunne sammenligne og variere musikken når samme musikalske element kommer tilbake (noe det som oftest gjør med en bestemt regelmessighet). Det handler om å se at ikke bare enkelte takter har et regelmessig metrum (eksempelvis en tre- eller firetakt), men selve taktene bygger seg også opp i større spenn som kan sammenlignes med et metrum. Når du forstår dette vil du bedre kunne forutsi når noe kommer i musikken. Deretter kan vi skjønne hvordan delene av musikken på en nesten selvfølgelig måte er konstruert av blokk i samme størrelse. Når vi skjønner disse blokkene kan vi se hvordan de skaper større deler og så kan vi sette disse opp i kontraster mot hverandre. Du vil også lære å bedre memorere musikk samt å lytte dypere til den for å bli en enda mer musikalsk danser.

Vekk fra slagene

Som tangodansere går vi som oftest i et ganske regelmessig tempo. Når vi så begynner å leke med rytme starter det stort sett alltid med at vi halverer eller dobler rytmen. Imidlertid faller vi raskt tilbake til den regelmessige pulsen. I dette kurset lærer vi å fokusere på hva som skjer innimellom slagene. Det mest grunnleggende er – på godt norsk – det såkalte off-beat. Vi lærer å komme inn og ut av det så lenge vi selv behager uten å miste følelsen av den grunnleggende pulsen. Vi ser på enda mer kompliserte måter å gå utenom pulsen, og vi ser på hvordan dette kan brukes som spenningsmoment i vår rytmiske gestaltning av dansen. Ved å fokusere på hva som skjer innimellom taktslagene vil vi også lære å kjenne de sterke taktslagene langt bedre enn tidligere.