Hvordan vi underviser argentinsk tango

Gjensidighet

UndervisningsfilosofiVår undervisning handler om å lære å uttrykke dansen i egen kropp sammen med en lyttende partner. Vi er interessert i hvordan disse uttrykkene kan kommuniseres, og vi er interessert i hvordan vi innen paret kan finne gjensidighet og respekt uten å kompromisse med selvstendigheten til begge parter. Dermed er vår undervisning mer bevegelsesorientert enn fokusert på repertoaret. Likevel tror vi at dette er en mer effektiv – og gøy! – måte å lære tango på. Vi tror også at det bidrar til en behageligere dans med stor overføringsverdi til hvordan vi beveger våre kropper i hverdagen. Dessuten er kommunikasjonen, utprøvingen av våre grenser og vår selvstendighet, en miniatyr av hvordan vi agerer i relasjoner til andre mennesker – uansett det er en tilfeldig bekjent på et dansegulv, vår ektefelle, en venn eller et barn.

Bevegelse og kommunikasjon

For oss er tangoen primært en måte å kommunisere bevegelse på. På et grunnleggende nivå er vi interessert i å kunne følge veien fra kommunisert impuls fra føreren/mannen til impulsen blir uttrykt i bevegelse hos følgeren/kvinnen. På et mer avansert nivå streber vi etter å virke som én kropp i samklang. Eller, vi kan si det på en annen måte:

Vi tror at en tangobevegelse alltid kommer som et forslag fra føreren som følgeren selvstendig uttrykker. Føreren blir dermed følger for et øyeblikk før han igjen fanger henne opp og blir fører igjen. Også med dette snakker vi nå først på et grunnleggende plan. På det avanserte planet streber vi etter å viske ut grensene mellom føring og følging. Vi streber etter å finne ut av hvordan vi begge kan danse selvstendig uten å kompromisse med den grunnleggende kommunikasjonen hvor mannen alltid bestemmer retningen. Likevel, kvinnen har et ditto mandat hva gjelder dansens uttrykk, og i våre beste øyeblikk er vi sannelig ikke sikker på hvem som fører hvem. Det er som om vi er to følende kropper som er underlagd musikken og bevegelsene.

Kvalitet foran trinn

Det finnes tilstrekkelig mange lærere som underviser repertoar. Gjennom vårt fokus på bevegelses- og kommunikasjonskvaliteter får vi verktøy som vi kan bruke for å finne ut av repertoar selv. Vi tror også at denne modellen er langt mer givende for eleven fordi hun går fra våre timer med metoder som hun kan bruke videre i sin oppdagelsesferd gjennom tango og bevegelse.

Vårt mål er å presentere verktøy som enhver danser kan bruke for å videreutvikle sin egen tango. For å oppnå dette prøver vi å dekonstruere tangoteknikken til små prinsipper og bestanddeler. Vi tror at alle – uansett nivå – har godt av å bli bevisstgjort disse aspektene av tangoen. Deretter viser vi hvordan disse tekniske aspektene kan brukes i repertoar som progressivt blir vanskeligere.

Førere og følgere skal ha like stor glede av våre kurs. Teknikken og kommunikasjonen vil alltid komme først, deretter repertoaret. I våre klasser skal følgeren aldri være førerens prøvekanin for å få til ny repertoar. Begge skal ha utfordringer i dansen som de skal løse sammen.