TangoTango på Tangoskolen, våren 2011
6/4 og 27/4 2011 underviser vi på Tangoskolen. Dette er temaene:
Mennenes ossa metacarpalia og tuberositas deltoidea samt kvinnenes phalanx distalis i abrazoen (6/4)

Kun de aller verste tangonerdene lærer seg om håndens anatomi for å bli bedre dansere.
Manges abrazo – hvis ikke de flestes – har en kjærlig omfavnelse som ideal. Man snakker ofte om hvordan kroppene møtes. Man snakker om kontakt med bryst og/eller mage, men dette er bare en halv omfavnelse. Når vi omfavner gjør vi det så vel fra fram- som fra baksiden. Dette verkstedet fokuserer på den glemte halvdelen av omfavnelsen i en åpen abrazo. De latinske termene i vår tittel sier ganske presist hvor vi mener at kontaktpunktene fra baksiden er i en åpen abrazo (hvis du ikke gidder å slå opp termene handler det om de ytterste leddene i kvinnenes fingre samt baksiden av mennenes høyre overarmer og deres venstre håndrygger). Det er umulig å danse nuevo-tango uten en grundig bevissthet om denne kontakten. Grunnen til at de fleste ikke kan utføre colgadas i åpen stil er at de mangler denne bevisstheten. Punktene er relatert til mye avansert repertoar, men også til grunnleggende tangoelementer som framoverocho, giro, framoverskritt (for kvinnen). Hva som likevel er det viktigste ved å beherske teknikken rundt dette punktet er at det skaper en årvåkenhet i hele abrazoen som gir en mer avslappet og behagelig tango. NB! Til tross for de vanskelige ordene i beskrivelsen er dette en klasse for alle nivåer.
Grunnteknikk for alle kl 18-19.
Anspenningskurset kl 19-20.
Anspenning (29/4 2011)

Å bevisst spenne seg er å bli kjent med dine muskler og dermed kan du lettere gi slipp på spenninger. Vi jobber også aktivt med anspenning for å forme dansen.
Har du fått høre at du må spenne av, eller føler du at andre må spenne av, eller får du rett og slett vondt i skuldre eller i armer når du danser? Avslapping er viktig, men det er minst like viktig å kunne spenne seg på riktig måte. Å bevisst spenne seg er å strekke ut en hånd til en muskel. Det er å bli kjent med den og dermed lettere gi slipp på spenningene. Enda mer interessant blir det hvis vi dessuten bruker anspenning aktivt for å forme dansen. Det leder for eksempel til at vi kan danse kort og spisst slik vi ofte gjør i milonga, føreren kan bokstavelig talt løfte følgerens bein gjennom abrazoen, og når vi kombinerer anspenning og avspenning kan vi skape en dynamisk og variert tango hvor vi kan holde tilbake energier for deretter å eksplodere i en stor bevegelse. Disse teknikkene gjør dansen behagligere, mer dynamisk, du får verktøy til å uttrykke tangoen mer musikalsk, du lærer deg noe sært repertoar og du får et grunnlag for vanskeligere ting som enda ikke er på ditt repertoar. Heis skuldrene og kom på workshop med Anne Marit og Magnus!
Grunnteknikk for alle kl 18-19.
Anspenningskurset kl 19-20.
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!