Tangokurs for musikere 20-22/5 2011

[row][one_half_column]Musikere er spesielle som dansere. Vi liker å arbeide med dem, og vi mener å se at tangoen beriker deres virksomhet som musikere. Det finnes en sensitivitet hos musikere som både handler om forståelsen av musikkens uttrykkskraft og om hvordan man lytter på og kommuniserer med sin partner. Musikere er også helt suverene i sin måte å arbeide med armer og med omfavningen. Samtidig ser vi at tangoen utfordrer ethvert aspekt av instrumentalisten eller sangerens musikalitet, og noen ganger blir det hele så komplisert at de ikke lenger klarer å gå rytmisk. Vi håper at vårt første tangokurs for musikere er starten på et langt mer omfattende arbeid med musiske mennesker.

Kursbeskrivelse

Dansen er et instrument, og det er egentlig ikke særlig annerledes enn et klaver, stemmen eller en trompet. Den store forskjellen er at fraseringer, pust og kammermusikk blir forstørret. Å musisere med kroppen angår ikke bare fingrene eller tanken. I dansen er det ikke nok med at vi blir enige om hvordan vi spiller et stykke sammen. Dansen er en konstant dialog om dansen selv, og den finner sted mellom to likeverdige parter som puster og snakker med hvert ledd i kroppene sine. Gjennom å jobbe med tango mener vi at du vil se, og ikke minst føle på kroppen, hvordan din virksomhet som musiker blir forandret. I løpet av kurset jobber vi primært med tre aspekter av å musisere.[/one_half_column]

[one_half_column]

Hvis du ikke skjønner hva du som musiker skal med et tangokurs skal du kikke på denne karlen. Kan begrepet ’musikalsk gestikk’ forklares bedre enn med Juan D’Arienzos måte å drive sitt orkester? Musikk er bevegelse, og i tangoen har vi et direkte innpass til å utforske hvordan vi former musikken som bevegelse.[/one_half_column][/row]


1) Vi jobber med pusten. Vi vil påstå at selv om du spiller et blåseinstrument er det mulig å gjøre det uten at du har pusten med deg. Du kan blåse uten at kroppen jobber som et hele. I dansen vil det bli påtagelig hvordan pusten kan få hele deg til å bevege deg, og tilsvarende vil det vise seg vanskelig å bevege seg med letthet hvis vi tenker bevegelse istedenfor å initiere den med pusten.

2) Arbeidet med pust vil lede til en annen forståelse av frasering og klang. På den ene siden vil et aktivt forhold til pusten gjøre våre bevegelser uanstrengte og vår klang vil forandres. På den andre siden lærer vi oss å arbeide sammen med de konstruktive begrensninger som pusten setter. Blåseinstrumentalister kan være så disiplinerte at de har mistet den naturlige frasering som oppstår gjennom innpust, de ulike fasene av utpusten, og av at luften tar slutt. Uansett om vi er blåsemusikere eller ikke vil tangofraseringen få oss til å gjenfinne den naturlige fraseringen, og hvis vi aldri hadde mistet den vil dansen få oss til å se nye muligheter til uttrykk gjennom pusten.

3) På et elementært plan handler tango om at en person bestemmer over en annen – omtrent som en arrogant solist kan se akkompagnatøren som underlegen. Uansett hvor dyktige vi blir vil føreren/mannen alltid bestemme retning. Likevel, i den avanserte tangoen er vi likeverdige, men vi har ulike funksjoner. Retning er underordet bevegelseskvalitet. Hva som teller er hvordan vi gir plass og tar imot den plassen vi blir tilbudt. Den drevne kammermusiker må ta initiativ til tider, men hun gjør det i dialog med sine lyttende medmusikere. Initiativet kommer i en form som viser respekt for medmusikerne, dvs. hun har lyttet på dem før hun bestemmer hva som skal skje videre. Vi har skrevet en ganske omfattende artikkel om dette som heter Invitation to Movement. Gjennom å leke med disse prinsippene i tangoen vil du få en helt ny forståelse for det lyttende elementet i ledelse og hvordan du som lyttende medmusiker har en mulighet til å ta initiativ og å forme en bevegelse eller en frase.

Musikere om TangoTango og musikk

Magnus er den eneste instruktøren jeg har arbeidet med som virkelig kan musisere, og som vet hvordan denne kvaliteten kan anvendes for å gjøre tango vanvittig mye mer spennende! En musikers erfaring gjennom f.eks. utøving av kammermusikk og improvisasjon er og bør være et stort fortrinn i dansen, og det er utrolig inspirerende når noen virkelig har kunnskap nok til å fokusere på dette. Jeg liker måten han kan bruke lyd fremfor ord på i sin instruksjon, og hvordan han fremmer økt bevissthet i dansen gjennom forhold jeg kjenner fra spillet mitt; følsomhet og aktivitet i fingertuppene, kroppen og i pusten, samt frihet og tilstedeværelse i det som klinger.

Ellen Ugelvik, pianist som danset tango i snart ti år

21-22/5 Tangokurs i Oslo – Musikkurs

  • Forkrav 1: Et nybegynnerkurs i tango. Kurset kan tas denne helgen om du ikke har tatt det tidligere.
  • Forkrav 2: Du må kunne gå rytmisk og kanskje til og med leke litt med rytmene.
  • Forkrav 3: Du må like utfordringer og være nysgjerrig på vårt kurs.
  • Lørdag 15-18
    Søndag 15-18
  • Sted: Atelier24 (Fredensborgveien 24A) i Oslo
  • Pris 700 kr/person eller 1500 kr hvis du kjøper nybegynnerkurs og musikerkurset samtidig.
  • Kurset arrangeres i samarbeid med Timani – Akademiet for musikere og utvikling.
  • Kursbeskrivelse: Du finner en mer omfattende kursbeskrivelse i innleggetTangokurs for musikere.
    Du trenger ikke å være profesjonell musiker for å ta kurset, men du må ha en grunnleggende musikkforståelse. Den trenger ikke å være teoretisk, men den kan være kroppslig. Uansett du er musiker eller ikke skal du først og fremst ta dette tangokurset fordi det er gøy! Vi har likevel en rekke argumenter for hvorfor du vil bli en bedre musiker og danser hvis du følger vår undervisning. I tangoen former du musikk som du gjør når du musiserer, men alt blir mye større. Hva du i musikken kan forme med tanke eller med fingre må du bruke hele kroppen til å forme i dansen. Selv med meget begrenset danseerfaring vil tangoen gi deg en måte å uttrykke og utforske frasering, artikulasjon, rytmikk, og ikke minst hvordan vi selv føler i og med musikken. Dessuten prøver vi ut kammermusikalske prinsipper på et konkret plan. Tangoen handler om lytting og om å kunne gi plass, men den handler også om å kunne uttrykke en sterk vilje med ydmykhet til våre medmusikere. Ved hjelp av dansen finner vi dermed mer av hvem vi er som musikere, og vi har det ordentlig gøy på veien!
  • Du trenger ikke å melde deg på med partner for musikerkurset, men på nybegynnerkurset må du ha noen å danse med. Vi kan eventuelt hjelpe deg å finne en. Les vår singelpolicy for mer informasjon.
  • Om kursholderne (les hva våre tidligere musikerelever sier undervisningen fra et musikalsk perspektiv her):
    Magnus Andersson har hovedfag som pianist, et annet hovedfag som musikkviter, og en doktorgrad på John Cages estetikk. Han arbeider som forskende postdoktor på Norges Musikkhøgskole samt som musikkritiker i Morgenbladet og i Klassisk Musikkmagasin (dvd). De siste seks årene er det tangoen som har vært hans instrument.
    Anne Marit Ligaard har ikke samme formelle musikkutdannelse som Magnus, men hun er verdens mest skjønne danser, og hun kan si langt mer med sin vevre kropp enn doktor Andersson sier med 85.000 ord avhandling.
    Klikk på våre navn eller les mer om oss som par her.
  • Vi håper at dette er det første i en lang rekke med tangokurs for musikere.
  • Du registrerer deg og betaler for kurset via DnB Nors sikre betalingsløsning her: https://www.deltager.no/musikere_mai


2 replies
  1. Sunniva Hovde
    Sunniva Hovde says:

    Takk for en fabelaktig kickstart på tangodansing! Utrolig godt at dere fokuserer på teknikker og kommunikasjon, det gjør at det fins mange måter å gjøre ting riktig på, ikke bare én…Det gjør at det er lettere å leke helt i fra starten. Vil i tillegg si at det er veldig behagelig med instruktører som gir direkte og konkrete tilbakemeldinger. Tusen tusen takk.

    Svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *