TangoTango til London for å presentere bevegelsesforskning
De som har møtt oss og som har fulgt vår blogg vet at vår nysgjerrighet for å oppdage tangoen i alle dens aspekter er nesten grenseløse. All kunnskap må på noen måte formatteres, og nettopp gjennom å tenke kunnskapen innen bestemte rammer så lærer vi oss å vite mer om hva vi allerede vet noe om. Dette er et av den praktisk-baserte forskningens grunnpremisser. Ofte sier man ikke mer enn man allerede vet i forskningen, men ofte vet man bare ved hjelp av å gjøre. Gjennom å si hva man faktisk gjør så oppdager man mer kunnskap enn man var bevisst at man hadde.
En annen måte å lære seg å vite mer om hva man allerede vet er gjennom å bruke sin kunnskap til noe annet enn man pleier å bruke den til. For Magnus’ del betyr det at han ikke bare prøver å integrere tangoen i sin forskning som postdoktor ved Norges Musikkhøgskole, men mer spesifikt betyr det at han prøver å si noe helt konkret om musikk, om rytme, frasering og musikalsk erfaring ved hjelp av sine erfaringer som tangodanser og –lærer.
Det er dette temaet han skal snakke om i London 19. april 2012. Vel, han skal ikke bare snakke, men han skal få akademikere, komponister, dansere og andre interesserte til selv å få prøve ut hva det er vi driver med i vår praktiske forskning innen rammene for TangoTango. Det han skal presentere er nettopp den praktisk-baserte forskningen som han gjør sammen med Anne Marit. Det er helt umulig å skille ut aspekter av hans praksis å si at de er unike nettopp for ham. Alt han gjør er et resultat av hva han skaper sammen med sin vidunderlige partner.
Anne Marit kan ikke bli med denne gangen, men konferansen han reiser på heter Sound, Music and the Moving-Thinking Body, og dette er hva Magnus presenterer:
Materializing Metaphors
Workshop/lecture-demonstration
Musical vocabulary is permeated by metaphors of movement that refer to how music sounds. Nonetheless, few people working with music have a fundamental understanding of movement in practice. By exploring some simple exercises, derived from the presenter’s experience as a tango dancer and teacher, we can experience a shift in consciousness from the contemplative to the physical. Aspects of music that have been confined to metaphors can turn into physical reality, and we begin to establish expressive concepts through movement with almost lexical precision.
This has numerous consequences. In analysis (and on the other end: in composition) we get new tools for analysing musical expression that pertain directly to musical expression. To the musician, phrasing and rhythm will be closer connected to a physical experience, which in turn can solve musical and technical problems. Our aesthetic view on music is also challenged as musical metaphors turns into concepts with a material reference.
Tack för frågan, Anders.
Just den här presentationen blir något av en workshop, så den publiceras inte skriftligt. Kanske arrangörerna spelar in något på video.
Vad som kanske är mer intressant är en artikel jag har skrivit på temat ”Motivation in tango improvisation”. Den kommer troligen ut i höst en gång, och det kommer att höra till en liten videosite. Vi återkommer om det.
Annars är det mycket på gång men som bekant tar saker tid. Följer du med på bloggen så håller du dig uppdaterad.
Kolla gärna min personliga hemsida också. Jag håller på att bygga upp en länksamling till det jag har skrivit. Jag har inte kommit till själva artiklarna ännu så det handlar mest om presentationer och abstracts: http://www.magnusandersson.no/bio/
Önskar dig och Rita en strålande dag!
Så spennende!!
Blir det publisert noe mer om akkurat det, eller tatt opp på video?