Fra fantasi til fantastisk!
Denne kursbeskrivelsen ble så omfattende at vi publiserer den som en egen sak. Vi håper at den kan bidra til å inspirere dere til å tenke rundt noen av temaene vi underviste i Oslo 23-24/2, 2013, og som vi vil undervise i Tønsberg 18/4, 2015.
Vi tangodansere spenner alle bein på oss selv i større eller mindre grad fordi vi ønsker å få ting til på en riktig måte. Tanken er at når vi har lært oss å gjøre det riktig, skal vi selvfølgelig bruke teknikken til å uttrykke oss. Vel, dette øyeblikket kommer aldri. Når vi begynner å mestre én ting har vi utviklet vår tekniske sans så mye at vi finner flere utfordringer enn de legger bak oss.
Dette kurset setter teknikken til siden og vi spør oss isteden hva vi ønsker å uttrykke og hva som er mulig å uttrykke. Dessuten ser vi på forskjellige strategier for å forestille oss ting som vi ikke visste var mulige.
Vi snur altså ting på hodet. Vi spør hva forskjellig musikk betyr for oss. Vi kjenner etter hvilke bevegelser som ligger naturlig for oss, og vi dyrker det unike ved enhver danser. Vi prøver oss på en rekke ”hva om…”: Hva om vi bare får danse på utpust? Hvordan ville det se ut om en full ballettdanser danset Canaros Poema? Hva om vi blåser i grunnleggende tekniske prinsipper og bøyer ryggraden? Eller hva om du innbiller deg at du kan bevege deg som verdens vakreste danser? Vi deler mange, mange andre strategier også, som å prøve å danse og uttrykke som noen av historiens store dansere, å kopiere ting fra YouTube, å la kvinnen utfolde seg fritt og mannen følge, etc.
Alt vi leker med har som mål å sette bevegelsen i sentrum. Når vi har funnet uttrykk vi ønsker å jobbe med spør vi hvordan vi kan forsterke dette uttrykket, og til sist vil vi diskutere hva som skal til fra et mer tradisjonelt tangoteknisk ståsted for å kunne kommunisere uttrykket i dansen.
Når det gjelder innstuderingsteknikk er vi langt mer oppdatert på musikkforskningens område enn på dansens, men vi antar at følgende gjelder for dans også (vi håper og tror at vi er oppdaterte som pedagoger i kraft av egen erfaring som dansere og lærere samt av kurs vi selv går på). Vi vet dermed at mange musikere spiller kjedelig nettopp fordi de først skal løse de tekniske problemene for så å gjøre noe musikalsk av det. Enten kommer man ikke til det musikalske, eller så klarer man ikke å plutselig begynne å forestille seg noe interessant når teknikken er på plass eller så kanskje man oppdager at man nesten må begynne å øve stykket på nytt fordi teknikken man trenger for å uttrykke det man vil er en helt annen enn den man har øvd inn.
Tingen er at det er et feilgrep å prøve å skille teknikk og musikalitet, eller tangoteknikk og uttrykk/uttrykksvilje. Et grunnleggende eksempel er å øve et musikkstykke langsomt som skal gå fort. Selvfølgelig må du lære deg å lese notebildet, men deretter må du finne strategier for å øve stykket raskt uten å øve inn stress og redsel for å spille feil. En vanlig (og god) strategi er å begynne med å kun spille et par toner raskt, så spiller du tre og fire, etc. Man bruker nemlig forskjellige muskler, og man bruker musklene på forskjellige måter, avhengig av hvilket tempo man spiller et verk i. Du kan jo forestille deg en meget rask og lett milonga hvor du trenger farten for å ikke falle mellom trinnene og bli tung. Å begynne å øve milongaen ”tungt” vil ikke føre deg til at du lærer deg å danse lett.
Vi må dermed alltid begynne med finne uttrykket vi streber etter for så å dyrke teknikken som skal til for å nå dit. Dansens fortrinn er at bevegelsen er uttrykket, så hvis vi kan forestille oss uttrykket, eller hvis kan vi kjenne etter hva vi allerede uttrykker og elsker å uttrykke, så kan vi også finne måter å inkorporere dette i vår ordinære tangodans.
Vi har mye mer å si, men dette er allerede blitt en vel lang kursbeskrivelse. Vi håper at dette høres like interessant ut for dere som det er for oss. Vårt mål er å forløse dere. Vi ønsker å hjelpe dere til å finne uttrykk som dere blir overrasket av samtidig som det føles helt naturlig ut for dere å danse nettopp slik. Dette blir gøy!
Tango Espressivo
Tango espressivo var et kurs der vi jobbet med mange av de samme temaene som i Fra fantasi til fantastisk.
Vi burde egentlig ikke snakke om ”trinn” i tangoen fordi de alltid kommer i bakgrunnen for hva vi faktisk uttrykker. Vårt mål er å velge trinn etter hva vi ønsker å uttrykke, ikke å først bestemme oss for trinnene og så gi uttrykk til dem. Ved å fokusere på kvaliteter i dansen kan de fleste av oss gjøre dansen mye mer interessant. Det vil føles som om vi plutselig får langt større repertoar, selv om vi kun danser meget enkelt, fordi variasjonsmulighetene i enkle trinn er uendelige. En del av å finne dette handler om din innstilling. En annen del om hvor godt du kan visualisere og fantasere med forskjellige kvaliteter. Likevel mener vi at det mest av alt handler om teknikker.På dette kurset vil du lære forskjellige konkrete måter å variere ditt repertoar, og ved hjelp av disse vil du også bli var for å oppdage nytt repertoar på egen hånd. Vi vil også snakke om strategier og gi deg noen metaforer du kan bruke i din oppdagelsesferd blant tangoens forskjellige uttrykk.
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!