argentinsk tango i oslo

Musikalitetens teknikker, Trondheim 9-11/3, 2012

Introduksjon

Alle har tilstrekkelig erfaring med musikk for å danse tango på en interessant måte. Likevel er det ofte noe som mangler. Tangotango sin erfaring tilsier at problemene som oftest ligger et helt annet sted enn i kjennskapen til musikken. I forskjellige former vil denne helgen ta for seg ulike teknikker som gjør tangoen mer dynamisk. ”Musikalitetens teknikker” vil gi oss verktøy til å virkeliggjøre den allerede iboende musikaliteten vi har.

Følger du med hvis noen påstår at man bruker samme grunnleggende teknikk for å danse ekstremt raske vektskifter i milonga og det å kunne ta et mange sekunder langt trinn i Oblivion? Anne Marit og Magnus mener å kunne vise hva disse to motsatsene har felles, og de vil kunne få deg til å leke med hele spennet mellom disse uttrykkene. De vil også vise deg hvordan du utfører helt nytt repertoar ved hjelp av de dynamiske teknikkene.

Kurshelgen vil også gi deg en fordypet kunnskap om musikkteori i praksis. Du vil ikke bli overlesset med kranglete ord, men du vil få verktøy til å kunne lytte annerledes og til å utføre enkle musikalske analyser med hjelp av din dansende kropp.

Organisering

Helgen byr på to nitti minutters lange workshops, et miniseminar om tango nuevo, og til sist et større seminar som presenterer de dynamisk/musikalske teknikkene. Poenget er å gi dansere med alle slags ambisjonsnivåer muligheter til å utvikle sin dans. Likevel er helgen programmert for de virkelig ambisiøse. Hvert element av helgen vil være frittstående, men det går en rød tråd gjennom all undervisning og de som deltar på hele helgen vil bli varig forandret som dansere.

Timeplan

Fredag:
18-20 Sukk og stønn – bokstavelig talt!

Lørdag:
10-13 Dynamisk musikalitet (første dag)
14-15.30 Armer, armer, armer
15.45-17.15 Akrobatikk for alle

Søndag:
11-14 Dynamisk musikalitet (andre dag)
15-18 Tango Nuevo i et nøtteskall

Workshopene/seminarene

Dynamisk musikalitet (6 timer)

Dette seks timers seminaret er kjernen i helgens undervisning. Det er her du vil få den mest grundige kunnskapen om musikalitetens teknikker mens de andre elementene tar for seg deler av teknikkene.

Seminaret går igjennom bl.a. følgende temaer:

  • Rytmikk i mellomrommene (se den litt lengre beskrivelsen lenger ned)
  • Anspennings- og avspenningsteknikker
  • Disassosiasjon som uttrykksmiddel
  • Pusteteknikker for initiering, frasering og eksplosiv kraft
  • Hva er egentlig dette diffuse ”senteret” alle snakker om, hvordan finner jeg det og hvordan bruker jeg det?
  • Inaktivitet som aktivt uttrykksmiddel
  • Avansert abrazoteknikk
  • Akselerasjon og deakselerasjon
  • Smil og verden smiler til deg!
  • Grunnleggende kjennskap til storform i musikk

Dere som har hatt mye undervisning fra oss tidligere vil gjenkjenne flere tema. Vi er imidlertid sikre på at vi kan utfordre dere med teknikkene og få dere til å gjøre helt nye ting med hjelp av dem.

Så noe om undertemaet «Rytmikk i mellomrommene». Dette er et tema som har vært uhyrlig viktig for oss en lenger tid nå. Det er rett og slett vanvittig hvor mange tekniske problemer vi mener å ha løst i vår egen dans etter at vi har oppdaget at det egentlig bare handler om timing. På et elementært plan handler rytmikk om å kunne treffe rett i tid. På et mer avansert plan handler det om hvordan man kommer fra et punkt til et annet. Vi mener at dette er kjernen i musikaliteten. Vi trenger alle de andre teknikkene for å kunne variere mellomrommene, men en dyp forståelse for mellomrommene er for oss blitt det aller mest grunnleggende i stort sett all tangoteknikk.

Sukk og stønn – bokstavelig talt!

Vi bruker stønn, gestikk, selvhøytidlig dans, parodi og mye annet for å finne direkte uttrykk for musikken. Vi finner kvaliteter uavhengig av eventuelle begrensninger som vår kjennskap til tangorepertoaret legger på oss. Vi vil også lære forskjellige måter å lytte til musikken. Når vi har funnet våre uttrykk appliserer vi dette på tangorepertoaret som er kjent for oss. Hensikten er intet mindre enn å få deg til å bli en musikalsk mester med hva du allerede kan av teknikk. Workshopen blir på den ene siden lekende, og på den andre siden forbereder den deg for helgens litt mer tekniske undervisning på temaet musikalitet.

Armer, armer, armer

Mange snakker om hvordan armene må være stille i dansen, at all bevegelse skal utgå fra overkroppen eller senter eller noe lignende. De har for så vidt rett, men fokus er feil. Vi opplever altfor ofte at dansere har meget aktive armer, men de er aktive på en ikke-produktiv måte. Vi mener at armer på den ene siden skal brukes slik at vi kan glemme dem. Vi må bli helt bevisste på hvordan vi bruker dem for å ta eller å gi kraft til partneren. På den andre siden ligger det også et stort uttrykkspotensial i armene. Gjennom en aktiv bruk av dem åpner det seg et helt nytt landskap av repertoar for oss. Selv i konservativ dans mener vi at armer er alfa og omega. Kun gjennom fokus på dem kan de bli så stille som de mest ihuga motstanderne av armer ønsker at de skal være.

  • Denne artikkelen handler om vårt syn på armer i argentinsk tango.
  • Den første av disse workshopene handler om armer i argentinsk tango. Den andre workshopen som omtales er relevant for både temaet «Armer, armer, armer», For «Tango Nuevo» og for «Dynamisk musikalitet».

Akrobatikk for alle

Denne workshopen går nok litt utenfor helgens tema (selv om vi nok skal kunne finne noen berøringspunkt med musikalitetsundervisningen). Likevel elsker vi hopp og sprett, og vi ønsker å dele noen av våre mest sprøe ideer og noe av det rareste repertoaret vi kjenner. Hvem er dette for? Det er for alle som liker å leke, for nysgjerrige, for gammel og for ung, for sterk og for svak, kort og godt er det for alle. Det eneste kravet vi har er at du er nysgjerrig på å lære deg noe nytt.

Tango Nuevo i et nøtteskall

Det er diskutabelt hvorvidt man kan skille ut bestemte teknikker som unike Nuevo-teknikker. I Nuevo-begrepet legger vi at forholdet mellom våre akser er dynamisk heller enn parallelt eller statisk. I lys av helgens musikalitetstema gir arbeid med Nuevo-teknikker utvidet kjennskap til hvordan du mer levende skal kunne tegne musikken i bevegelse. Ved siden av å utmeisle noen teknikker som vi mener er særegne for Tango Nuevo vil vi også gi rikelig med spennende repertoar å jobbe med.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *